PastLifeDesign

PastLifeDesign

tisdag 21 januari 2014

Saras viktorianska utstyrsel

Del 4

Sista inlägget om min viktorianska utstyrsel handlar om min kavaj. Det är samma mönster som jag använde till den vita linneskjortan. Då jag tyckte den var lite kort la jag till 5 cm extra på längden. Så klippte av mitt avmålade mönster och tejpade fast en bit på 5 cm där mönstret var som mest rak på mitten. Ska se om jag kan få till någon bild på det. Istället för mellanlägg som man kan klistra på med hjälp av ett strykjärn, så klippte jag ut mönstret en gång till i tyget till underkjolen som var ett robustare tvåskaftsvävt tyg. Det gjorde jag för att jag tycker att det kan bli lite väl styvt med mellanlägg och sedan att det lätt kan bubbla sig samt släppa. Det gjorde jag även i kragen och ärmslutet till kavajen.

Material till kavajen

Tyg: Olivgrön taft
Tråd: Olivgrön polyester
Mellanlägg: Vit tvåskaft i bomull
Knappar: Svarta plastknappar
Svart tjock knapphålstråd
ål
Här är min kavaj när alla delar till själva kroppen är ihop sydda. Så det är samma tyg till kjolen som till  min kavaj. Så som  det ofta var på 1800-talet, att hela utstyrseln gick i samma tyg eller färgskala. 
Här är ärmarna påsydda mot kroppen. Även här körde jag med puffärm. Tycker det är en väldigt stilig och vacker siluett. Här är ännu inga knappar på framstycket eller vid ärmslutet påsydda.



Här har knapparna kommit på kavajärmen. Tyvärr  hade jag inte tid att sy knapphålen förhand vilket slutade i att jag helt enkelt sydde fast dubbla knappar parallellt med varandra. Hade en så himla tur att det räckte till alla knappar till framstycket och till båda ärmarna. Jag hade köpt det gröna taft tyget och knapparna ett år tidigare(!), så hade inte kollat på mönstret innan hur många knappar jag skulle behöva. Så var mycket glad att det räckte!


Och så här blev resultatet!



Är mycket nöjd med min klänning, det här är det största och svåraste projektet jag någonsin sytt. Det har absolut gett mig bättre självkänsla och inspiration till att ge på mig mer liknande projekt.

2 kommentarer:

  1. Du är så blygsam, Sara! Berätta nu hur det gick i dräkttääävlingen....?:)

    SvaraRadera
  2. Jag är väl det! ;) Jag ska lägga upp ett inlägg om dräkttävlingen. Jag hade inga bra bilder på diplomen när jag satt och la in inläggen om den gröna klänningen. Men det ska komma upp, jag lovar!:)

    / Sara

    SvaraRadera