PastLifeDesign

PastLifeDesign

fredag 24 januari 2014

Ny outfit på gång!

Saras Steampunk Outfit

Del 1

Då var det dags att dra igång en ny utstyrsel. Den här gången vill jag att min outfit ska vara mer steampunk och mindre viktorianskt. Vill såklart fortfarande ha de viktorianska inslagen men mer att den ska vara lite mer åt det "steamy"-hållet. Började skissa lite och utgick ifrån lite av de mönster jag har hemma för att spara tid och pengar. Nedanför kan ni se resultatet. Det var en lite av en speed skissning så det är inte jättemycket noggrannhet lagt på det.



Alternativ 1

Det är en jacka i samma mönster som i den gröna taft utstyrseln jag gjort tidigare. Utöver den har jag lagt till en puffig kjol. Alternativt kan det vara en rock med tillhörande puffkjol. Har inte riktigt bestämt mig ännu.

Till det vill jag att det ska vara en skjorta. Då det är skönt att ha lager på lager. Så jag kan ta av eller på ett plagg beroende på vad jag känner för. 

Istället för kjol den här gången var jag inne på knäbyxor eller bloomers som det också kallas. Det blir för mig på något sätt lite mer steampunk och framför allt friare att röra på sig. Tänkte att kavajen och ytterkjolen skulle vara i samma tyg. Sedan att skjortan och volangerna på insidan av kjolen skulle vara av samma tyg.

Så första raden av skisser är av samma idé.

Alternativ 2

Här är det en skjorta med puffärmar och hög hals. Till det är det en väst och ett par bloomers. Tanken var att det var samma tyg på västen och byxorna. Sedan skjortan i ett tyg för sig.

Västen tänkte jag i så fall göra av kavajmönstret och byxorna av mina drawers men tänkte göra om mönstret lite, då det puffade sig lite mycket i skrevet och kanske göra om knäppanordningen. På skissen stängs byxorna på båda sidor med knappar. Alternativt att ha en dragkedja i sidan och göra två fickor istället, då det är mer funktionellt och ha knapparna som dekoration.

Alternativ 3

Är en kavaj med en sned knäppning och så klart puffärm, haha. Kjolen är kort framtill och lång där bak. Även här skissade jag dit knappar på kjolens båda sidor, tycker det är ett charmigt uttryck. Men det blir kanske för mycket knappar på framsidan av utstyrseln. Alternativet är att skippa knapparna på kjolen eller gör en dold knäppning på kavajen. Tygvalet är samma här att både kavajen och kjolen är i samma tyg, så att det blir ett enhetligt uttryck. Byxorna är tänkt att vara samma tyg som skjortan eller i någon nyans som matchar de andra tygerna.


Vilken skiss ska jag välja?

Tanken är att jag ska välja en av de här tre skisserna. Då jag inte är någon erfaren sömmerska så kan det vara bättre att börja med något enklare och kanske försöka sig på de mer avancerade lite längre fram. Även kostnad och pris spelar in så klart också. Tanken är att det ska vara klart till två event. Ett i april och ett i maj. Återkommer i ett senare inlägg om vilka två event det är. 

Sedan ska jag även sy en hel utstyrsel till min syster, så behöver en hel del tid på mig och då är enklare design och utförande att föredra. Mer om vilken design jag kommer att välja i nästa inlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar