PastLifeDesign

PastLifeDesign

söndag 19 januari 2014

Saras viktorianska utstyrsel

Del 2


Nästa steg i min utstyrsel var att göra en underkjol/bustle. Den är viktigt för att få rätt form till överkjolen sedan. Därför var det viktigt att sy denna tidigt för att ha tid att korrigera kjolen. Då mönstret till kjolen också var ett modernare men inspirerat av viktorianskt mode har den inte den vidd eller längd för att rumpan ska puta ut där bak. Gjorde även ett par drawers som är ett par underbyxor ifrån den viktorianska tiden.


Material Underkjol

Tyg: Vitt bomullstyg med tvåskaft som vävkonstruktion

Tråd: Det gick åt många meter till den här kjolen så det fick bli lite blandade färger av trådrullar jag kommit över billigt.

Resår
Krinolinstål
Plaströr 
2 hyskor


Här är första skedet på kjolen. Jag har tagit samma mönster som till överkjolen, då jag inte hade något mönster till underkjolen/bustle som jag har modifierat genom att lägga in kanaler av plaströr för att få ett hum på hur det skulle bli sedan.Det gröna är början på överkjolen.

Sedan så sydde jag på volangerna på baskjolen det för att få mer vidd till kjolen då jag har kombinerat i ihop en underkjol ( petticoat på engelska) och en bustle( stål försedd underkjol) för att spara på tid och tyg.  Finns så klart många olika varianter på bustle och underkjolar, men så här gjorde jag. Skulle kunna lägga till fler volanger där bak, kanske lägger till några fler någon dag. Men det var så långt jag hann innan konventet. Sedan syddes det på en bred nederkant som jag har veckat ytterst lite beroende på tygbrist. Om kretsen på underkjolen ligger på ca 3 meter, så för att rynka den mer skulle det behövas 5-6 m, vilket jag tyvärr inte hade vid tillfället då jag sydde underkjolen. 
 Så här ser underkjolen ut när den ligger på golvet. Den blir som en halvcirkel där krinolinstålet ligger i. 


 Jag var tvungen att lägga till två hyskor på vardera sidor för att göra kjolen mindre i midjan, det är lite hafsigt gjort då det var samma dag som jag skulle åka på Steampunkkonventet. Sedan la jag även till ett knytband för ytterligare stabilitet i midjan.
 Det var väldigt svårt att ta kort på det här, men ville visa in sidan av kjolen med dess kanaler och även att jag har sytt fast band som går bakom benen. De är till för att få rätt form på kjolen, så beroende på hur hårt/löst man knyter dem får kjolen en annan form.


Material till Drawers

Tyg: Vitt bomullstyg a la molltyg, väldigt tunt och gles väft tyg.

Tråd: Vit och vinröd bomullstråd, samt vinrödbroderingstråd runt hålen för satinbanden.

Vinröda satinband för knytanordning i midja och vid knän. För dekoration har två lager satinbands satts vid midjan. 


 Här kan ni se knytbanden, satinbanden som dekoration och de handgjorda hålen i  midjan. Har även gjort flera insnitt på framsidan för att ta in pösigheten. 
Får inte den här bilden att lägga sig åt rätt håll för tillfället. 
Så här fick jag ut mönstret och storleken till mina drawers. Hittade mönstret och inspiration här: http://www.tudorlinks.com/treasury/freepatterns/w1889drawers.html 
Så det här ett byxben.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar