PastLifeDesign

PastLifeDesign

onsdag 22 januari 2014

Saras lila utstyrsel

Del 1

Sydde också en lila kjol med en överkjol till Steampunkkonventet för att ha ett ombyte. Har inte lagt riktigt lika mycket tid på den här kjolen som den gröna. Men har köpt spets/bård som ska sys på i framtiden och kanske lite andra detaljer som ska göra kjolen lite mer rolig. Tanken är också att sy en kavaj i lila och svart som matchar kjolen och överkjolen.

Kavajen jag vill efterlikna finns på den här länken: http://www.tudorlinks.com/treasury/freepatterns/pe187412wviolinbod.html

Har målat om det första kavajmönstret och lagt till nya delar för att efterlikna bilden på länken. Kommer att komma upp mer bilder på det snart.


Material till lila kjol och överkjol
Tyg: Det är ett är ett bomullstyg blandat med polyester tror jag. Fick det av min vän Hanna. Baksidan är matt och man ser att lite fiber sticker ut medans andra sidan är mycket blankt. Tyvärr så skrynklar sig tycket väldigt lätt och jag får stryka den innan den går att använda om man har förvarat den lite ovarsamt.

Tråd: Svart polyestertråd
Mellanlägg i linningen
Resår i baksidan för att kunna ta på sig kjolen lättare.
Svart spets
Svarta satängband



Här är den lila kjolen med min underkjol/bustle under. För att se hur långt kjolen ska gå ner till golvet. När jag gjorde den här lila kjolen tog jag mer hänsyn till underkjolen när jag klippte i det lila tyget. Så i det här fallet fick jag fålla upp en bit istället för att lägga till. På den här kjolen valde jag att inte rynka ihop nederkanten och passa in den till överdelen för att få variation till den gröna outfiten. Sparade väldigt mycket tid och framför allt tyg.
Här håller jag på med överkjolen/extra kjolen till den lila utstyrseln. Gjorde inte överkjolen som på den gröna klänningen utan här hade jag en stor bit som blev över när jag klippte nederkanten till kjolen. Så den fick en helt annan form och det var kul att drapera samt jobba mer mot dockan. Hittad en bit spets hemma från ett annat projekt vi hade i gymnasiet(en bordsduk till ett utställningsbord när vi hade Ung Företagsamhet)

Kommer uppdatera det här inlägget med fler närbilder på kjolen och lite mer hur jag gick till väga för att få rynkorna på överkjolen.

Så här såg den lila kjolen och överkjolen ut när jag bar dem på Steampunkkonventet i Alingsås 2013. Skjortan är en skjorta jag hittat på second hand, bältet köpte jag av en tjej som sålde på konventet och klockan runt halsen har jag fått i present av min vän Hanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar