PastLifeDesign

PastLifeDesign

onsdag 30 september 2015

Armbands nåldyna

Nåldynor som sitter på armen är jättesmidiga istället för att springa till asken med alla nålar i och plocka ut några få i taget och sätta dem i munnen. Vet inte hur många jag tappat för att jag försöker prata eller råkat sticka mig i läppen med, haha. Tycker att de nåldynor som finns på marknaden är så tråkiga så ville göra min egna från grunden. 

Jag har valt att göra botten i worbla och mossgummi för att få den stabil och tålig. Det går så klart att göra den i papp också, ett billigare och kanske lättare alternativ. Men jag ville ha en lite grövre grund till min. Målade ut en cirkel och mätte av den mot min arm för att se hur stor den blev. Därefter klippte jag ut två cirklar i worbla lite utanför mallen och en i mossgummi. Värmde worblan med varmluftpistolen och la mossgummit i mitten. Kanten är dubbelvikt worbla som jag fäste på utsidan av cirkeln och inte uppå. Kan vara lite knepigt att få den exakt rund och så inte den övre delen vill luta inåt men man får jobba med den så att den håller sig rund och fin tills den kallnar. Därefter la jag 3 lager med trälim/vatten som torkade ca 20 minuter mellan lager. Blandningen med trälim/vatten är ca 3 delar trälim och 1 del vatten. Personligen vill jag inte ha den för vattnig, blir så rinnigt och fler lager behövs. 



På undersidan gjorde jag dessa "öglor" för att kunna trä igenom resårband. Resårbanden mätte jag mot min arm och gjorde lite mindre trädde igenom dem genom öglorna och sydde ihop ändarna.


När sista lagret med trälimsvattnet har torkat så målade jag basen mörkbrun under, på sidan och en bit ner i för säkerhetens skull. Därefter gjorde jag en cirkel på ca 15 cm i diameter och klippte ut tyget jag valt och tråcklade ihop och fyllde med stoppning. Drog ihop tråden och sydde igen och försökte få den så rund och fluffig som möjligt och testade den i basen för att se så att den passade och täckte bra. Limmade därefter i botten på puffen med smältlim och tryckte i den i basen, sedan tog jag väldigt försiktigt smältlim runt kanten långt ner. Tror jag använde en bit kartong för vara extra försiktig och få ner limmet utan att kleta på puffen på fel ställe. Tryckte sedan ut puffen mot limmet på kanten av basen så att det inte blev någon glipa. Därefter så mätte jag av och klippte posamentband för övre och nedre kanten. Underkanten av posamentbandet är limmad mot överkanten på basen och halva bandet ligger mot puffen 




För att göra lite extra så tog jag vanliga knappnålar med platt huvud och la ytterst lite smältlim på nålen och trädde på olika pärlor. Tyckte de blev jättefina till nåldynan. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar