PastLifeDesign

PastLifeDesign

fredag 4 april 2014

Mönsterkonstruktion


Så här kan det se ut när jag gör mönster hemma.Brukar använda matbordet för det ger en bra yta och rätt ok höjd att jobba på alternativ på golvet men det är inte lika ergonomiskt känner man av efter ett tag, haha. Eftersom jag inte har lärt mig göra mönster från grunden ännu så bra för mer komplicerade former, så brukar jag ta befintliga mönster som jag har eller lånat av vänner och rita av. Därefter så målar jag till den formen jag är ute efter. Det bästa är att sy upp ett test plagg för att se att mönsterdelarna går ihop och storleken är bra.



Här nedan har jag ritat av och gjort en väst- och skjortmönster ifrån en kavaj. Så har ritat om framstycket rakt istället för sneddat, lagt till extra cm på  och gjort nederkanten rakare.

Bakstycket har jag också ändrat om så att den är rakare i nederkant och kortat av den en bra bit. Tanken är att sitta dit en extradel efteråt. 



Här är Lisas framstycke och slag som jag har ändrat om halshålet, gjort ett slag, gjort framstycket rakt istället för sneddat och gjort nederkanten rundare.


Här  har jag gjort om ett framstycke och ett bakstycke till en kjol till min syster Lisa. Kjolen ska vara lång baktill och kortare fram. 


Inlägg av Sara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar